Park krajobrazowy

• Dłubniański Park Krajobrazowy
  • 1981-12-02
  • 11158,4200

Dane aktu prawnego o utworzeniu, ustanowieniu lub wyznaczeniu
lp.TytułMiejsce publikacjiOznaczenie Dziennika UrzędowegoData publikacjiPlikiOdnośniki
1 Uchwała Nr 65 Rady Narodowej Miasta Krakowa z 2 grudnia 1981 r. Dz.u.R.N.M.K.Dz.u.R.N.M.K. Nr 14 poz 76 z 31.12.1981 r.

Dane pozostałych aktów prawnych
1 Rozporządzenie Nr 6 Wojewody Krakowskiego z 16 maja 1997 r.Dz. Urz. Województwa KrakowskiegoDz. Urz. Woj. Krakowskiego Nr 18 poz.113 z 5 czerwca 1997 r.
2 Rozporządzenie Nr 82/05 Wojewody Małopolskiego z dnia 29 grudnia 2005 r. w sprawie Dłubniańskiego Parku Krajobrazowego.Dz. Urz. Województwa MałopolskiegoDz. Urz. Woj. Małopolskiego Nr 50 poz. 282 z dnia 26 stycznia 2006 r.2006-01-26
3 Rozporządzenie Nr 84/06 Wojewody Małopolskiego z dnia 17 października 2006 r. w sprawie Dłubniańskiego Parku Krajobrazowego.Dz. Urz. Województwa MałopolskiegoDz. Urz. Woj. Małopolskiego Nr 655 poz. 4000 z dnia 20 października 2006 r.2006-10-20
4 Obwieszczenie Wojewody Małopolskiego z dnia 27 listopada 2006 r. o sprostowaniu błędu.Dz. Urz. Województwa MałopolskiegoDz. Urz. Woj. Małopolskiego Nr 872 poz. 5285 z dnia 4 grudnia 2006 r.2006-12-04
5 Uchwała Nr XLIII/606/21 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 30 sierpnia 2021 r. w sprawie Dłubniańskiego Parku Krajobrazowego Dz. Urz. Województwa MałopolskiegoDz. Urz. z 2021 r. poz. 50342021-09-07

Położenie formy ochrony przyrody

• małopolskie
  • olkuski, miechowski, krakowski
  • Skała (gmina miejsko-wiejska), Trzyciąż (gmina wiejska), Gołcza (gmina wiejska), Michałowice (gmina wiejska), Iwanowice (gmina wiejska), Zielonki (gmina wiejska)
  • Granica Dłubniańskiego Parku Krajobrazowego biegnie na wschód drogą powiatową nr 2156K (Węgrzce - Prusy) od jej skrzyżowania z drogą powiatową nr 2155K (Michałowice - Raciborowice) w miejscowości Raciborowice (gmina Michałowice). Z tej drogi po około 0,6 km skręca na północ i prowadzi polną ścieżką, częściowo wzdłuż muru cmentarnego, przez około 0,5 km, po czym skręca na południowy - zachód i polną drogą, częściowo biegnącą wąwozem, po około 0,4 km dochodzi do drogi powiatowej nr 2155K (Michałowice - Raciborowice), którą na północny - zachód. Po około 0,9 km schodzi z drogi powiatowej i biegnie w kierunku północno - wschodnim polną drogą przez wąwóz, po około 1,25 km skręca na północny - zachód i polną ścieżką dochodzi do miejscowości Książniczki. Następnie prowadzi drogą gminną z Książniczek w stronę miejscowości Młodziejowice, a następnie przechodzi na drogę powiatową nr 2157K (Michałowice - Więcławice Stare), którą biegnie na zachód przez około 0,5 km, po czym skręca na północny - zachód i biegnie około 0,7 km polną ścieżką przez wzgórze 284,5 m n.p.m., przecinając drogę gminną a następnie wzdłuż polnej drogi na wschód od wzgórza 279,0 m n.p.m. do drogi powiatowej nr 2152K (Michałowice-Luborzyca), którą przecina i dalej prowadzi w tym samym kierunku polną ścieżką przez Łysą Górę. Po około 1,2 km, na północnym zboczu wzgórza 300,9 m n.p.m. skręca na wschód i polną drogą przez wzgórze 295,2 m n.p.m dochodzi do kompleksu leśnego "Uroczysko Masłomiąca", który okrąża od zachodu, i południa (wzdłuż granicy oddziału leśnego nr 391 - obręb Skała, Nadleśnictwo Miechów), następnie skręca na południe i wschód po granicy obrębów ewidencyjnych Wola Więcławska i Więcławice Dworskie dochodząc do drogi gminnej, którą ma północ przez około 0,6 km, a następnie polnymi ścieżkami na wschód przez około 0,2 km i na północ przez około 0,2 km dochodzi do drogi gminnej, którą idzie na wschód przez około 0,3 km. po czym skręca na północ i polną ścieżką przez punkt wysokościowy 300,3 m n.p.m biegnie na północny - zachód, omijając od zachodu Wolę Więcławską. W przysiółku Firlejów przecina drogę krajową nr 7 i przechodzi na drogę gminną, którą prowadząc nadal na północny - zachód dochodzi do drogi powiatowej nr 1172K (Maków - Zerwana). Tą drogą biegnie przez około 0,7 km po czym skręca na wschód w polną ścieżkę, którą okrąża od południa i wschodu kompleks leśny "Uroczysko Maszków" (wzdłuż granicy oddziału leśnego nr 387 - obręb Skała, Nadleśnictwo Miechów). Dalej granica biegnie na północ polną ścieżką przez około 1,1 km, przecinając drogę powiatową nr 2148K (Poskwitów - Zerwana) i dochodząc w miejscowości Stary Poskwitów do drogi powiatowej nr 2145K (Poskwitów - Niedźwiedź). Tą drogą biegnie przez około 0,2 km w kierunku północno-zachodnim, po czym przechodzi na drogę gminną Świętego Rocha, a następnie ścieżką także w kierunku północno-zachodnim, przez około 0,2 km. Następnie obejmując od południa i wschodu obszar na którym znajduje się Kapliczka św. Rocha dochodzi w miejscowości Iwanowice w okolicach mostu na rzece Dłubni do drogi wojewódzkiej nr 773 (Sieniczno - Wesoła), którą prowadzi na północ przez około 0,2 km. Z drogi wojewódzkiej granica przechodzi na drogę powiatową nr 1172K (Maków - Zerwana), którą biegnie do miejscowości Sieciechowice, skąd dalej na północ drogą gminną w pobliżu wzgórza 334,1 m n.p.m do miejscowości Celiny, gdzie przechodzi na drogę powiatową nr 1173K (Grzegorzowice - Januszowice), którą idzie na północny - zachód przez około 2,5 km do miejscowości Władysław. Następnie przechodzi na drogę gminną, którą przez przysiółek Wiktorka dochodzi do przysiółka Wygoda i do drogi powiatowej nr 1207K (Czaple Małe - Szczepanowice), którą biegnie dalej na północny - zachód przez około 1,2 km, dochodzi w punkcie wysokościowym 358,4 m n.p.m do drogi powiatowej nr 1172K (Maków - Zerwana), przecina ją i biegnie dalej drogą gminną w kierunku miejscowości Ulina Mała. Tuż przed Uliną Małą skręca na południowy - zachód na drogę gminną biegnącą do Kondeja. Po około 0,7 km, nie osiągając zabudowań Kondeja, skręca na północny - zachód i biegnie polną drogą, przez wąwóz i kamieniołom wapieni, w kierunku miejscowości Ulina Wielka, omija tę miejscowość od południa i dochodzi do drogi powiatowej nr 1155K (Skała - Ulina Mała), którą na południowy - zachód przez około 1,5 km. Następnie skręca na północny - zachód i biegnie drogą gminną przy punkcie wysokościowym 401,0 m n.p.m. Po około 2,3 km, przy miejscowości Mostek, skręca na południowy - zachód i prowadzi polną ścieżką około 0,75 km do granicy Gminy Trzyciąż. Następnie ponownie biegnie na północny - zachód polną drogą wzdłuż granicy Gminy Trzyciąż. Po około 1,5 km przy punkcie wysokościowym 437,4 m n.p.m odchodzi od granicy Gminy prowadząc dalej na północny - zachód polną drogą. W punkcie wysokościowym 443,0 m n.p.m skręca na południowy - zachód, przez około 1,6 km biegnie polną drogą przez punkt wysokościowy 438,7 m n.p.m następnie około 2,1 km drogą powiatową nr 1151K (Lgota Wielka - Trzyciąż) oraz na południe około 0,4 km drogą Wojewódzką nr 794 (Kraków - Pilica) do miejscowości Trzyciąż. W punkcie wysokościowym 409,2 m n.p.m. skręca z drogi wojewódzkiej nr 794 na zachód, najpierw w drogę gminną prowadzącą przez zabudowania Trzyciąża, by następnie na jej przedłużeniu dojść do drogi gminnej w osadzie Kolonia Plebańska, gdzie zmienia kierunek na południowy i nadal drogą gminną dochodzi do miejscowości Jangrot. Tu skręca na wschód i drogą powiatową nr 1090K (Troks - Trzyciąż), przez miejscowość Jangrot - Mały Koniec, powraca do Trzyciążą, przecina drogę wojewódzką nr 794 (Kraków - Pilica) i biegnie dalej na południowy - wschód drogą gminną w kierunku kompleksu leśnego "Uroczysko Trzyciąż", który okrąża ścieżkami od południa i wschodu (wzdłuż granicy oddziałów leśnych nr 421 i 419 - obręb Skała, Nadleśnictwo Miechów). Następnie granica przechodzi na drogi gminne, którymi początkowo prowadzi do miejscowości Zagórowa, gdzie skręca na południe i biegnie około 0,6 km przez wieś, po czym skręca na wschód i biegnie około 1,6 km przez punkt wysokościowy 408,0 m n.p.m. Przy przydrożnym krzyżu skręca na południe i biegnie polną drogą około 0,7 km do punktu wysokościowego 407,6 m n.p.m. gdzie skręca na wschód i nadal polną drogą po około 1,2 km dochodzi do drogi powiatowej nr 1155K (Skała - Ulina Mała), którą na południe dochodzi do miejscowości Tarnawa. Następnie obejmuje od północy, zachodu i południa działkę ewidencyjną z zabudowaniami dworskimi w Tarnawie, by następnie ponownie drogą powiatową 1155K dojść do granicy kompleksu leśnego "Uroczysko Skała". W tym miejscu przechodzi na polne ścieżki, którymi od zachodu i południa okrąża część ww. kompleksu leśnego wzdłuż granicy gminy Trzyciąż. W punkcie wysokościowym 376,9 m n.p.m. skręca na wschód, biegnąc polną ścieżką, przekraczając drogę powiatową 1155K (Skała - Ulina Mała) po około 1,75 km dochodzi ponownie do południowej granicy kompleksu leśnego "Uroczysko Skała" i przez około 0,2 km prowadzi wzdłuż oddziału leśnego nr 460 (obręb Skala, Nadleśnictwo Miechów), po czym skręca na południe i polną drogą biegnącą przy punktach wysokościowych 372,1 m n.p.m. i 386.5 m n.p.m. (Góra Barania) po około 2,5 km osiąga północno - wschodnią granicę miasta Skała, w którą skręca na wschód. Po około 1,0 km przechodzi z granicy miasta na polne ścieżki, którymi początkowo przez około 0,5 km nadal na wschód, od punktu wysokościowego 378,8 m n.p.m. na północ przez około 0,5 km oraz ponownie na wschód obniżeniem terenu między punktami wysokościowymi 361,0 m n.p.m. i 369,0 m n.p.m. (Bycza Góra). Po dojściu do wąwozu Babi Dół granica biegnie dalej na wschód przez około 0,4 km do przysiółka Studzieniec, a następnie na południe polną drogą po około 0,7 km dochodzi w miejscowości Nowa Wieś do skrzyżowania drogi powiatowej nr 1156K (Zadroże - Nowa Wieś) z drogą Wojewódzką nr 773 (Sieniczno - Wesoła), w którą skręca na południowy-wschód. Po około 4,0 km skręca na południe biegnąc przez około 800 m po granicy obrebów ewidencyjnych Iwanowice Włościańskie i Sułkowice, a następnie skręca na wschód dochodzac po około 650 m do ulicy Ogrodowej. Następnie nadal w kierunku wschodnim wzdłuż ulicy Ogrodowej do skrzyzowania z ulicą Zbożową. Następnie na południowy-zachód i południe ulicą Zbożową do skrzyzowania z ulicą Malowniczą. Dalej na południowy-zachód ulicą Malowniczą dochodzi do granicy obrębów ewidencyjnych Iwanowice Dworskie i Krasieniec Zakupny. Następnie na południowy-wschód granicą tych obrębów dochodzi do ulicy Zielnej, którą na wschód dochodzi do skrzyżowania z ulicą Nad Dłubnią. Dalej od tego miejsca na południe drogą gminną do Wałów będących częścią miejscowości Damice, po czym skręca na polną ścieżkę i przez punkt wysokościowy 312,8 m n.p.m. dochodzi do drogi powiatowej nr 2147K (Żerkowice - Maszków), którą na południowyzachód przez około 0,6 km. Dalej przez około 0,75 km biegnie na południe polną ścieżką, po czym w punkcie wysokościowym 337,7 m n.p.m skręca na wschód i polną drogą prowadzi do punktu wysokościowego 314,8 m n.p.m gdzie skręca na południe. Po około 0,2 km ponownie skręca na wschód i polną drogą dochodzi do miejscowości Wilczkowice, gdzie skręca na południe i przez około 1,3 km biegnie drogą powiatową nr 2151K oraz drogą gminną do drogi krajowej nr 7, którą nadal na południe przez około 4,0 km do Komory będącej częścią miejscowości Michałowice. W tym miejscu skręca na południowy - wschód i drogą gminną przez punkt wysokościowy 316,5 m n.p.m. oraz polną ścieżką po około 1,5 km dochodzi do południowej granicy Gminy Michałowice, którą biegnie nadal w tym samym kierunku. Po około 1,5 km odchodzi od granicy gminy skręcając na południowy - zachód w polną drogę, którą biegnie przez około 1,0 km, po czym skręca na południowy - wschód i drogą gminną omija zabudowę miejscowości Bosutów. Z tej drogi przechodzi na polne ścieżki, którymi początkowo prowadzi nadal na południowy - wschód, a po około 0,5 km na południe przez około 0,4 km, po czym znów na południowy - wschód przez około 0,9 km do miejscowości Dziekanowice, skąd drogą gminną do miejscowości Batowice. W Batowicach granica skręca na północny - wschód i prowadzi drogą powiatową nr 2156K (Węgrzce - Prusy) do jej skrzyżowania z drogą powiatową nr 2155K (Michałowice - Raciborowice) w miejscowości Raciborowice. Do obszaru Parku Krajobrazowego nie należą ścieżki i drogi, którymi zostały poprowadzone granice Parku.

Położenie otuliny

• 11409,3700
  • Granica otuliny Dłubniańskiego Parku Krajobrazowego biegnie torami kolejowymi linii Kraków-Warszawa od stacji kolejowej Kraków Batowice, na wschód. Około 0,25 km przed stacją kolejową Zesławice schodzi z torów i polną ścieżką prowadzi na północny - zachód przez około 0,4 km, po czym przez około 0,5 km Park nie ma otuliny. Następnie granica otuliny skręca na północny - wschód i biegnie drogą gminną przez miejscowości Prawda i Zdziesławice do miejscowości Więcławice Stare, skąd nadal na północ około 2,0 km drogą gminną przez Więcławice Dworskie. Następnie skręca na polną ścieżkę, którą omijając od wschodu wzgórze 302,6 m n.p.m., po około 2,1 km dochodzi do miejscowości Wola Więcławska w punkcie wysokościowym 272,4 m n.p.m., skąd prowadzi przez zabudowania wsi drogą gminną. Po około 0,75 km przechodzi z drogi gminnej na polną ścieżkę, którą biegnąc na północny - wschód dochodzi do przysiółka Firlejów przy punkcie wysokościowym 322,9 m n.p.m. W tym miejscu skręca na północny - wschód i przez około 0,2 km biegnie drogą krajową nr 7, po czym skręca na północny - zachód w drogę gminną prowadzącą w kierunku miejscowości Maszków. Po około 1,6 km skręca na północ i polną ścieżką po około 0,5 km dochodzi do granicy Dłubniańskiego Parku Krajobrazowego przy kompleksie leśnym "Uroczysko Maszków". O tego miejsca do przysiółka Wygoda koło miejscowości Czaple Małe Park nie ma otuliny. Następnie granica biegnie od punku wysokościowego 347,9 m n.p.m. w przysiółku Wygoda na północ polną ścieżką, po około 0,8 km skręca na zachód i nadal polną ścieżką, po około 0,6 km dochodzi do drogi powiatowej nr 1172K (Maków - Zerwana), którą prowadzi na północ. Po około 0,5 km skręca na północny - zachód w drogę powiatową nr 1155K (Skała - Ulina Mała), z której schodzi w miejscowości Ulina Wielka na polną drogę i nadal biegnąc w tym samym kierunku przez punkt wysokościowy 409,8 m n.p.m dochodzi do miejscowości Mostek skąd drogą gminną do miejscowości Budzyń i do południowej granicy Gminy Wolbrom. Następnie granicą Gminy dochodzi do granicy Parku Krajobrazowego Orlich Gniazd koło Suchej Górki będącej częścią miejscowości Sucha, skąd na południe po wschodniej granicy Parku Krajobrazowego Orlich Gniazd do miejscowości Jangrot - Duży Koniec. Tu skręca na wschód i biegnie drogą powiatową nr 1090K (Troks - Trzyciąż), którą po około 0,6 km dochodzi do miejscowości Jangrot - Mały Koniec. Na odcinku tej drogi o długości około 1,2 km biegnącej przez Jangrot - Mały Koniec Park nie ma otuliny. Za Jangrotem - Małym Końcem granica otuliny skręca na południe i polną ścieżką ("Biała Droga") biegnie na południe do miejscowości Sułoszowa II, gdzie skręca na wschód w drogę powiatową nr 2136K (Sułoszowa - Kolonia Długa), po czym na północ w drogę powiatową nr 2135K (Pieskowa Skała - Wesoła) oraz na południowy wschód w drogę wojewódzką nr 794 (Koniecpol - Kraków), którą dochodzi do miejscowości Brzozówka, gdzie skręca na wschód. Dalej biegnie drogą powiatową nr 2144K (Iwanowice - Brzozówka) do miejscowości Narama, gdzie przechodzi na drogę gminną dochodzącą po około 0,9 km do drogi powiatowej nr 2151K (Zielonki - Wilczkowice), którą do miejscowości Wilczkowice i do granicy Dłubniańskiego Parku Krajobrazowego. Na odcinku Wilczkowice - Komora Park nie ma otuliny. Dalej granica biegnie od Komory będącej częścią miejscowości Michałowice na południe drogą krajową nr 7 do miejscowości Węgrzce, skąd drogą powiatową nr 2156K (Węgrzce - Prusy) do stacji kolejowej Kraków Batowice.

Ochrona

• § 2. Ustala się następujące szczególne cele ochrony Parku: 1) ochrona wartości przyrodniczych: a) zachowanie charakterystycznych elementów przyrody nieożywionej; b) ochrona naturalnej różnorodności florystycznej i faunistycznej; c) zachowanie naturalnych i półnaturalnych zbiorowisk roślinnych, ze szczególnym uwzględnieniem roślinności kserotermicznej, torfowiskowej oraz wilgotnych łąk; d)zachowanie korytarzy ekologicznych; 2)ochrona wartości historycznych i kulturowych: a)ochrona tradycyjnych form zabudowy i zespołów wiejskich; b)współdziałanie w zakresie ochrony obiektów zabytkowych i ich otoczenia; 3)ochrona walorów krajobrazowych: a)zachowanie otwartych terenów krajobrazów jurajskich; b)ochrona przed przekształceniem terenów wyróżniających się walorami estetyczno-widokowymi; 4)społeczne cele ochrony: a)racjonalna gospodarka przestrzenią, hamowanie presji urbanizacyjnej; b)promowanie i rozwijanie funkcji zgodnych z uwarunkowaniami środowiska, w tym szczególnie turystyki, wypoczynku i edukacji.
  • Nie

Tak

Plan ochrony
lp.TytułMiejsce publikacjiOznaczenie Dziennika UrzędowegoData publikacjiObowiązuje doPlikiOdnośniki
1 Uchwała Nr XXXVI/545/17 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 29 maja 2017 r. w sprawie ustanowienia planu ochrony dla Dłubniańskiego Parku Krajobrazowego Dz. Urz. Województwa MałopolskiegoDz. Urz. z 2017 r. poz. 39102017-06-082037-05-29