Obszar chronionego krajobrazu

• Południowomałopolski Obszar Chronionego Krajobrazu
  • 1997-01-01
  • 364480,0900
  • Funkcja ochronna wynika z wybitnej wartości obiektów przyrodniczych, dla których OChK jest bezpośrednią otuliną lub dodatkową strefą ochronną (przejściową) , a ponadto większą część tego terenu stanowi obszar wezłów i korytarzy ekologicznych sieci ECONET-PL. Obszarowo przeważają zróżnicowane ekosystemy leśne. Wśród cennych ekosystemów naturalnych: kompleksy torfowisk wysokich w płd-zach. części Kotliny Orawsko-Nowotarskiej (tzw. Torfowiska Orawskie) i ekosystem rzeki Białki z przełomem oraz izolowane skałki Pasa Skalic Nowotarskich i Spiskich.

Dane aktu prawnego o utworzeniu, ustanowieniu lub wyznaczeniu
lp.TytułMiejsce publikacjiOznaczenie Dziennika UrzędowegoData publikacjiPlikiOdnośniki
1 Rozporządzenie Nr 27 Wojewody Nowosądeckiego z dnia 1 października 1997 r. w sprawie wyznaczenia Obszaru Chronionego Krajobrazu Województwa NowosądeckiegoDz. Urz. Woj. NowosądeckiegoDz. Urz. z 1997 r. Nr 43, poz. 147

Dane pozostałych aktów prawnych
1 Rozporządzenie Nr 92/06 Wojewody Małopolskiego z dnia 24 listopada 2006 r. w sprawie Południowomałopolskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu Dz. Urz. Województwa MałopolskiegoDz. Urz. z dnia 24 listopada 2006 r. Nr 806, poz. 48622006-11-24
2 Rozporządzenie Nr 9/07 Wojewody Małopolskiego z dnia 6 lipca 2007 r. zmieniające rozporządzenia w sprawie obszarów chronionego krajobrazu położonych na terenie województwa małopolskiego Dz. Urz. Województwa MałopolskiegoDz. Urz. z 2007 r. Nr 499, poz. 32942007-07-06
3 UCHWAŁA NR XVIII/299/12 SEJMIKU WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO z dnia 27 lutego 2012 r. w sprawie Południowomałopolskiego Obszaru Chronionego KrajobrazuDz. Urz. Województwa MałopolskiegoDz. Urz. z dnia 20 marca 2012 r. poz. 11942012-03-20
4 UCHWAŁA NR XXXIV/578/13 SEJMIKU WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO z dnia 25 marca 2013 r. w sprawie zmiany Uchwały Nr XVIII/299/12 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 27 lutego 2012 roku w sprawie Południowomałopolskiego Obszaru Chronionego KrajobrazuDz. Urz. Województwa MałopolskiegoDz. Urz. z 2013 r. poz. 31302013-04-24
5 UCHWAŁA NR XX/274/20SEJMIKU WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGOz dnia 27 kwietnia 2020 rokuw sprawie Południowomałopolskiego Obszaru Chronionego KrajobrazuDz. Urz. Województwa MałopolskiegoDz. Urz. z 2020 r. poz. 34822020-05-22

Położenie formy ochrony przyrody

• małopolskie
  • tatrzański, myślenicki, gorlicki, suski, nowosądecki, nowotarski, Nowy Sącz, limanowski
  • Łużna (gmina wiejska), Raba Wyżna (gmina wiejska), Ropa (gmina wiejska), Słopnice (gmina wiejska), Dobra (gmina wiejska), Tokarnia (gmina wiejska), Ochotnica Dolna (gmina wiejska), Gorlice (gmina wiejska), Jabłonka (gmina wiejska), Rytro (gmina wiejska), Lubień (gmina wiejska), Kościelisko (gmina wiejska), Łukowica (gmina wiejska), Niedźwiedź (gmina wiejska), Krościenko nad Dunajcem (gmina wiejska), Kamienica (gmina wiejska), Mszana Dolna (gmina wiejska), Czarny Dunajec (gmina miejsko-wiejska), Nowy Targ (gmina wiejska), Szczawnica (gmina miejsko-wiejska), Chełmiec (gmina wiejska), Tymbark (gmina wiejska), Łapsze Niżne (gmina wiejska), Nowy Sącz (gmina miejska), Podegrodzie (gmina wiejska), Łabowa (gmina wiejska), Nowy Targ (gmina miejska), Szaflary (gmina wiejska), Poronin (gmina wiejska), Sękowa (gmina wiejska), Bystra-Sidzina (gmina wiejska), Korzenna (gmina wiejska), Spytkowice (gmina wiejska), Czorsztyn (gmina wiejska), Grybów (gmina wiejska), Łososina Dolna (gmina wiejska), Stary Sącz (gmina miejsko-wiejska), Laskowa (gmina wiejska), Łącko (gmina wiejska), Lipnica Wielka (gmina wiejska), Gródek nad Dunajcem (gmina wiejska), Mszana Dolna (gmina miejska), Jordanów (gmina wiejska), Biały Dunajec (gmina wiejska), Bukowina Tatrzańska (gmina wiejska), Limanowa (gmina miejska), Rabka-Zdrój (gmina miejsko-wiejska), Piwniczna-Zdrój (gmina miejsko-wiejska), Krynica-Zdrój (gmina miejsko-wiejska), Uście Gorlickie (gmina wiejska), Grybów (gmina miejska), Nawojowa (gmina wiejska), Limanowa (gmina wiejska), Kamionka Wielka (gmina wiejska)
  • Granica Południowomałopolskiego OCHK prowadzi od granicy Państwa (z Republiką Słowacką) w rejonie Dębiego Wierchu na północ wzdłuż granicy województwa małopolskiego do granicy Magurskiego Parku Narodowego na stoku góry Dąb, z tego miejsca aż do szczytu góry Mareszka, wzdłuż granicy Parku, dalej wzdłuż granicy województwa małopolskiego do punktu wysokościowego 723,9 w paśmie Magury Wątkowskiej do zbiegu gminy Dębowiec (województwo podkarpackie) oraz Gmin Lipinki i Sękowa (województwo małopolskie), a następnie północną granicą administracyjną gminy Sękowa aż do zbiegu z południową granicą administracyjną miasta Gorlice i dalej biegnie do drogi relacji Gorlice-Nowy Sącz, następnie wzdłuż tej drogi1 w kierunku południowo-zachodnim do miejscowości Szymbark, aż do skrzyżowania z drogą Szymbark-Szalowa, drogą tą w ogólnym kierunku północno-zachodnim granica obszaru przebiega przez wieś Bystrą do Szalowej do połączenia z drogą Łużna-Grybów, następnie drogą Łużna-Grybów granica Południowomałopolskiego OCHK dochodzi do granicy miasta Grybów i dalej biegnie wzdłuż południowej granicy miasta do drogi Grybów-Nowy Sącz, następnie wzdłuż drogi relacji Grybów-Nowy Sącz w kierunku na zachód do granicy administracyjnej miasta Nowego Sącza, po czym w kierunku południowym wzdłuż wschodniej i południowej granicy administracyjnej miasta Nowego Sącza do przecięcia z linią kolejową relacji Nowy Sącz-Muszyna, następnie wzdłuż linii kolejowej w kierunku północnym do działki Nr 316/4 i dalej zachodnimi granicami działek Nr 316/4, 316/2,316/1 obr. 113 do obwałowania rzeki Dunajec, następnie wzdłuż linii wyznaczonej przez koronę wału2 do ulicy M. Romanowskiego w Nowym Sączu, dalej zachodnimi granicami działek Nr 46, 47, 54, 74, 56, 59 obr. 27 do mostu na rzece Dunajec w ciągu ulicy Legionów, stąd linią korony wału do granicy działki Nr 410 obr. 120 i dalej zachodnią granicą działek Nr 410, 409, 418, 407, 419, 433 obr. 120, następnie północną granicą działek Nr 433 i 424/14 obr. 120 do obwałowania rzeki Dunajec i dalej linią wyznaczoną przez koronę wału do ujścia potoku Ubiackiego w miejscowości Dąbrowa, w górę tego potoku do drogi Wielogłowy-Ubiad, kolejno wzdłuż tej drogi do skrzyżowania z drogą Klimkówka-Jelna i wzdłuż tej drogi do wsi Jelna, tu granica skręca w kierunku wschodnim drogą Jelna-Miłkowa dochodząc do wschodniej granicy gminy Gródek nad Dunajcem, następnie biegnie wzdłuż granicy południowo-wschodniej gminy Gródek nad Dunajcem do przysiółka Miościska, skąd drogą lokalną w kierunku wschodnim przez przysiółek Bukowiec do granicy gminy Gródek nad Dunajcem, następnie północną granicą gminy Gródek nad Dunajcem w kierunku północno-zachodnim do styku z granicą gminy Laskowa, dalej wzdłuż północnej granicy gminy Laskowa w kierunku zachodnim do drogi Limanowa-Żegocina, wzdłuż tej drogi do granicy administracyjnej miasta Limanowa, stąd na południowy-wschód wzdłuż granicy administracyjnej miasta do ulicy Granicznej, następnie wzdłuż ul. Granicznej do ul. Widok, ulicą Widok do ul. Słonecznej, wzdłuż ulicy Słonecznej do ul. Partyzantów, wzdłuż ul. Partyzantów do ul. Leśnej, wzdłuż ul. Leśnej do ul. Kasprowicza, wzdłuż ul. Kasprowicza do skrzyżowania granicy administracyjnej miasta i ul. Polnej, a następnie wzdłuż granicy administracyjnej miasta na południe do linii kolejowej Chabówka-Nowy Sącz, wzdłuż tej linii na wschód do miejscowości Chomranice, stąd drogą na północy-wschód do skrzyżowania z drogą na Tęgoborze, i kolejno w kierunku południowo-wschodnim do granicy administracyjnej gminy Chełmiec, następnie wzdłuż granicy gminy Chełmiec do granicy terenu górniczego "Klęczany", wzdłuż północnej i wschodniej granicy terenu górniczego do potoku Smolnik, stąd w kierunku prostopadłym do linii kolejowej Limanowa-Nowy Sącz i dalej linią kolejową w kierunku wschodnim i południowym do granicy administracyjnej miasta Nowego Sącza do działki Nr 23 obr 118, dalej południową granicą działki Nr 23 do wału przeciwpowodziowego rzeki Dunajec, następnie koroną wału w kierunku na południe do granicy administracyjnej miasta, wzdłuż granicy miasta w kierunku zachodnim do drogi Marcinkowice- Chełmiec-Swiniarsko i dalej tą drogą przez Świniarsko i Podegrodzie, następnie z Podegrodzia drogami lokalnymi przez Mokrą Wieś do Stronia, stąd na północ granicą gminy Łukowica, a kolejno granicą gminy Limanowa do drogi Limanowa-Nowy Sącz, wzdłuż tej drogi w kierunku Limanowej do miejscowości Raszówki stąd na południe do granicy administracyjnej gminy Limanowa, następnie w kierunku południowo-zachodnim granicą gminy do drogi Łukowica-Limanowa, wzdłuż drogi w kierunku północno- zachodnim do granicy miasta Limanowa, następnie granicą administracyjną miasta do drogi Limanowa- Lipowe-Słopnice, wzdłuż tej drogi do mostu na potoku Słopniczanka, dalej biegiem potoku w kierunku północno-zachodnim do drogi Limanowa-Mszana Dolna, następnie wzdłuż tej drogi do przysiółka Masłonie, skąd drogą lokalną w kierunku północno-zachodnim przez przysiółek Gruszowiec do linii kolejowej Limanowa-Mszana Dolna, następnie linią kolejową w kierunku zachodnim do potoku w przysiółku Fornale, dalej biegiem potoku w kierunku północno-zachodnim do drogi lokalnej przez przysiółek Górcony, następnie potokiem w kierunku północnym do potoku Kasinczanka, skąd wzdłuż potoku w kierunku zachodnim do mostu na drodze Węglówka-Kasinka Mała, dalej drogą w kierunku Kasinki Małej do mostu w przysiółku Cieże wieś Kasinka Mała, skąd wzdłuż potoku Kasinczanka w kierunku południowo-zachodnim do mostu w przysiółku Muchy, następnie drogą Węglówka-Kasinka Mała w kierunku Kasinki Małej do drogi Mszana Dolna-Lubień, dalej tą drogą w kierunku północno- zachodnim do granicy gminy Lubień, a następnie granicą gminy w kierunku północno-wschodnim i dalej wzdłuż północnej granicy Gminy Lubień, północnej granicy gminy Jordanów i gminy Bystra Sidzina do granicy Babiogórskiego Parku Narodowego na Przełęczy Krowiarka, dalej wzdłuż granicy Parku w kierunku południowo-wschodnim do granicy państwa, granicą państwa w kierunku południowo- wschodnim do styku z granicą Tatrzańskiego Parku Narodowego na Polanie Molkówka, dalej północną granicą Parku do granicy administracyjnej miasta Zakopane, następnie północną granicą miasta do granicy Tatrzańskiego Parku Narodowego, dalej północną granicą Parku do granicy państwa na potoku Białka dalej granicą państwa z wyłączeniem obszaru Pienińskiego Parku Narodowego, granicą państwa dochodzi do granic Popradzkiego Parku Krajobrazowego, granicą tego Parku do granicy państwa na przełęczy Tylickiej, dalej na wschód granicą państwa do punktu początkowego w rejonie Dębiego Wierchu. Z Południowomałopolskiego OCHK wyłącza się miasto Nowy Targ w następujących granicach: od przecięcia wschodniej granicy administracyjnej miasta z rzeką Dunajec, granicą miasta w kierunku północnym, następnie północną i zachodnią granicą miasta do punktu wysokościowego 617,4, a następnie w kierunku wschodnim drogą do linii kolejowej Nowy Targ-Zakopane i dalej w kierunku wschodnim do rzeki Biały Dunajec, następnie wzdłuż rzeki w kierunku północnym do północnego narożnika otuliny rezerwatu przyrody "Bór na Czerwonem", następnie granicą otuliny rezerwatu w kierunku południowo- wschodnim, a następnie południowym do południowo-wschodniego narożnika granicy otuliny rezerwatu, skąd w kierunku wschodnim do drogi Gronków-Nowy Targ, następnie tą drogą w kierunku północno- zachodnim do granicy administracyjnej miasta, stąd wschodnią granicą miasta w kierunku północnym do punktu początkowego. Z Połudnowomałopolskiego OCHK wyłącza się miasta: Mszana Dolna, Rabka i Jordanów w następujących granicach: od punktu zbiegu granic gmin Jordanów, Raba Wyżna i Lubień wzdłuż granicy gminy Lubień w kierunku południowo-wschodnim do przecięcia tej granicy z drogą Skomielna Biała-Mszana Dolna w południowej części gminy i wzdłuż tej drogi w kierunku wschodnim i północno-wschodnim do granicy administracyjnej miasta Mszana Dolna, kolejno wzdłuż południowej i zachodniej granicy miasta do potoku Mszanka, następnie tym potokiem do przysiółka Obłazy, skąd biegiem potoku w kierunku północnowschodnim do drogi lokalnej w przysiółku Podleśniaki, tą drogą do przysiółka Podlesie i dalej drogą lokalną w kierunku południowym do linii kolejowej Mszana Dolna-Limanowa, następnie wzdłuż linii kolejowej do przysiółka Birowce wieś Kasina Wielka, skąd południową i wschodnią granicą miasta Mszana Dolna do drogi Mszana Dolna-Lubomierz i tą drogą do przysiółka Marki, następnie w kierunku południowo-zachodnim południową granicą drogi gminnej przez przysiółek Kurki do wsi Konina, następnie rzeką Konina w kierunku zachodnim do rzeki Porębianka - we wsi Niedźwiedź, następnie rzeką Porębianka w kierunku południowo-zachodnim do wsi Poręba Wielka, osiedle Porębscy, dalej biegnie południową granicą drogi gminnej przez przysiółki Nowary i Barany we wsi Olszówka, do Rabki, osiedle Krążlówka, stąd południową, a następnie wschodnią granicą drogi gminnej przez osiedle Filasówka na szczyt góry Tatarów do południowej granicy administracyjnej miasta Rabka, następnie tą granicą do granicy administracyjnej wsi Chabówka, wzdłuż tej granicy w kierunku południowo-zachodnim do granicy gminy Raba Wyżna, północną granicą tej gminy do rzeki Raby, dalej rzeką w kierunku południowo-zachodnim do mostu na drodze Raba Wyżna - Harkabuz, stąd drogą lokalną do drogi Zabomia-Chyżne i dalej tą drogą w kierunku zachodnim do granicy administracyjnej gminy Jabłonka, następnie wzdłuż wschodniej granicy gminy Jabłonka, dalej południową i wschodnią granicą gminy Bystra Sidzina do granicy administracyjnej gminy Jordanów, a dalej wzdłuż południowej, zachodniej i północnej granicy miasta Jordanów do drogi Jordanów-Tokamia, następnie wzdłuż tej drogi w kierunku północno-wschodnim do wsi Łętownia-Zagrody, skąd drogą gminną w kierunku wschodnim przez przysiółek Bilowo do granicy gminy Lubień, następnie granicą administracyjną w kierunku południowo-zachodnim do punktu początkowego. 1 Ilekroć w opisie granic mowa jest o przebiegu granicy drogą - należy przez to rozumieć przebieg granicy z wyłączeniem drogi, w rozumieniu art. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r., Prawo o ruchu drogowym (tj. Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm). 2 Ilekroć w opisie granic mowa jest o przebiegu granicy wałem - należy przez to rozumieć przebieg granicy osią korony wału.