Obszar chronionego krajobrazu

• Przedborski (łódzkie)
  • 2002-08-04
  • 5417,0000
  • Przedborski Obszar Chronionego Krajobrazu wraz z parkiem jest jednym z najcenniejszych obszarów w środkowej Polsce. Odznacza się dużą zmiennością budowy geologicznej i rzeźby terenu, co wpływa na zróżnicowanie innych elementów środowiska przyrodniczego: wód podziemnych i powierzchniowych, gleb, klimatu, szaty roślinnej i świata zwierząt. Wystepują tu obok siebie formy rzeźby o charakterze typowym dla niżu, jak też elementy rzeźby wyżynnej, stanowiący malowniczy krajobraz, oznaczający sie dużą różnorodnościa i pieknymi punktami widokowymi. Centralną oś morfologiczną obszaru zajmuje Pasmo Przedborsko-Małogoskie zbudowane z wapieni górno jurajskich oraz kredowych piaskowców, gdzie wysokości bezwzględne terenu przekraczają 250 m n.p.m. W części płń. obszaru występują elementy typowe dla nizin: płaskie powierzchnie zbudowane z utworów wodnolodowcowych (nierzadko zwydmione), rozległe zabagnione obniżenia oraz wyniesienia zbudowane z utworów górnotriasowych jury dolnej. W strefie płd. występuje obniżenie Niecki Włoszczowskiej, przecięte dolinami rzek Pilicy i Czarnej Włoszczowskiej, gdzie na kredowym podłożu zalegają osady czwartorzędowe, w tym piaski przewiane w wydmach. Różnorodność warunków siedliskowych w obszarze sprawia silne zróżnicowanie i bogactwo szaty roślinnej. Fitocenozy leśne reprezentują olsy, łęgi, grady, bory sosnowe i bory mieszane. Natomiast zbiorowiska nieleśne tworzą różnorodne zespoły łąkowe, zbiorowiska wodne i bagienne, torfowiskowe i ciepłolubnych muraw kserotermicznych. Na Obszarze Chronionego Krajobrazu występuje szereg gatunków zwierząt objętych ochroną prawną. Prowadzona jest też gospodarka łowiecka realizowana w poszczególnych obwodach.

Dane aktu prawnego o utworzeniu, ustanowieniu lub wyznaczeniu
lp.TytułMiejsce publikacjiOznaczenie Dziennika UrzędowegoData publikacjiPlikiOdnośniki
1 Rozporządzenie Nr 9/2002 Wojewody Łódzkiego z dnia 9 lipca 2002 r. w sprawie określenia granic Przedborskiego Parku Krajobrazowego i ustanowienia planu ochrony Przedborskiego Parku Krajobrazowego w województwie łódzkim oraz wyznaczenia Przedborskiego Obszaru Chronionego KrajobrazuDz. Urz. Woj. ŁódzkiegoDz. Urz. Woj. Łódzkiego Nr 175, poz. 2481 z dnia 20 lipca 2002 r.

Dane pozostałych aktów prawnych
1 Rozporządzenie Nr 9/99 Wojewody Łódzkiego z dnia 29 marca 1999 r. w sprawie wykazu aktów prawa miejscowego wydanych przez dotychczasowych wojewodów i nadal obowiązujących na obszarze województwa łódzkiego lub jego części Dz.Urz.Woj.ŁódzkiegoDz.Urz.Woj.Łódzkiego, Nr 28, poz. 137 z 1999 r.
2 Uchwała Nr XXVIII/510/12 Sejmiku Województwa Łódzkiego z dnia 28 sierpnia 2012 r. w sprawie: Przedborskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu Dz. Urz. Woj. ŁódzkiegoDz. Urz. Woj. Łódzkiego z 26 października 2012 r. poz. 33502012-10-26

Położenie formy ochrony przyrody

• łódzkie
  • radomszczański
  • Wielgomłyny (gmina wiejska), Przedbórz (gmina miejsko-wiejska), Żytno (gmina wiejska), Masłowice (gmina wiejska)
  • Od strony południowej granica Przedborskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu, na terenie województwa łódzkiego, biegnie od styku granic województw łódzkiego i świętokrzyskiego na rzece Pilicy i drogami polny-mi, na południe od wsi Sudzinek, dochodzi do jej zabudowy, którą mija po stronie wschodniej. Następnie biegnie w kierunku północnym drogą do wsi Sudzin skręcając we wsi biegnie dalej w kierunku zachodnio-północnym, mijając po drodze wieś Folwark i dochodzi do wsi Wola Życińska, którą mija po stronie zachodniej. Drogą leśną, w kierunku północno-wschodnim, dochodzi do wsi Krzętów i przechodząc przez jej zabudowę skręca przez tereny leśne, w kierunku północno-zachodnim, do zabudowy wsi Rudka, obejmuje jej zabudowę i drogą przez tereny polne i leśne dochodzi do wsi Pratkowice. W kierunku północnym, drogą przez tere-ny leśne, dochodzi do wsi Łączkowice i dalej do wsi Sahara. W odległości około 300 m od granicy miasta Przeborza zmienia kierunek na wschodni biegnąc przez pola i przekraczając rzekę Pilicę dochodzi do drogi Przedbórz-Kluczewsko. Zmienia kierunek na północno-wschodni i biegnie w linii projektowanej obwodnicy miasta Przedborza i dochodzi do drogi krajowej nr 42.Biegnąc nią w kierunku wschodnim dochodzi do granicy Przedborskiego Parku Krajobrazowego. Następnie biegnie granicą Przedborskiego Parku Krajobrazowego i granicą województw łódzkiego ze świętokrzyskim dochodzi do rzeki Pilicy. Biegnie w kierunku południowym korytem rzeki Pilicy, która stanowi granicę województw łódzkiego ze świętokrzyskim, aż do punktu wyjściowego na rzece Pilicy, na południe od wsi Sudzinek. W rejonie wsi Stanisławów i Piskorzeniec, do Przedborskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu należy wyodrębniony teren, którego granice wyznaczają od strony północnej i wschodniej -granica województw łódzkiego i świętokrzyskiego, ao d strony południowej, wschodniej i zachodniej, granice Przedborskiego Parku Krajobrazowego.