Obszar chronionego krajobrazu

• Jezioro Głuszyńskie
  • 1983-01-01
  • 5935,5600
  • OChK Jezioro Głuszyńskie pod względem fizyczno-geograficznym położony jest na obszarze Pojezierza Wielkopolsko-Kujawskiego, a pod względem geomorfologicznym leży w obrębie Wysoczyzny Kujawskiej. Rzeźba powierzchni terenu charakteryzuje się dużym urozmaiceniem, co wynika z rzeźbotwórczej działalności lądolodu, wód lodowcowych oraz postglacjalnych procesów erozyjnych. Głównym elementem hydrograficznym jest Jezioro Głuszyńskie zajmujące powierzchnię 608 ha. Jest to klasyczne jezioro rynnowe charakteryzujące się wydłużonym kształtem, dużymi i zróżnicowanymi głębokościami oraz bardzo urozmaiconą linią brzegową i stromymi brzegami. Uzupełnienie sieci wodnej stanowią jeziora: Czarny Bród i Chalno, rzeka Zgłowiączka /fragment górnego odcinka/ oraz system stawów, drobnych oczek wodnych i cieków. Zasadniczym składnikiem szaty roślinnej są lasy zajmujące powierzchnię 576 ha, co stanowi zaledwie 9,6% ogólnej powierzchni oraz ważne z ekologicznego punktu widzenia, kompleksy łąkowo-bagienne. Podstawą utworzenia obszaru chronionego krajobrazu jest ochrona krajobrazu i naturalnych warunków środowiska przyrodniczego, w tym: Jezioro Głuszyńskie, które wraz z przyległym kompleksem bagien stanowi obszar źródłowy rzeki Zgłowiączki, miejsca ostojowe i lęgowe dla łąkowej, wodnej, trzcinowej awifauny, wyjątkowe walory krajobrazowe jeziora i terenów do niego przyległych, m.in. kompleks leśny Lasu Orle mający duże znaczenie ekologiczne dla prawie bezleśnych Kujaw.

Dane aktu prawnego o utworzeniu, ustanowieniu lub wyznaczeniu
lp.TytułMiejsce publikacjiOznaczenie Dziennika UrzędowegoData publikacjiPlikiOdnośniki
1 Uchwała Nr XX/92/83 Wojewódzkiej Rady Narodowej we Włocławku z dnia 15 czerwca 1983 r. w sprawie obszarów chronionego krajobrazuDziennik Urzędowy Wojewódzkiej Rady Narodowej we WłocławkuDz. Urz. WRN Nr 3, poz. 22

Dane pozostałych aktów prawnych
1 Rozporządzenie Nr 36/2004 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 3 grudnia 2004 r. w sprawie obszarów chronionego krajobrazu w województwie kujawsko-pomorskim Dz. Urz. Woj. Kujawsko-PomorskiegoDz. Urz. z dnia 7 grudnia 2004 r. Nr 120, poz.2016
2 Rozporządzenie Nr 4/05 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 7 marca 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie obszarów chronionego krajobrazu w Województwie Kujawsko-PomorskimDz. Urz. Woj. Kujawsko-PomorskiegoDz. Urz. z dnia 16 marca 2005 r. Nr 28, poz.506
3 Rozporządzenie Nr 13 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 9 czerwca 2005 r. w sprawie obszarów chronionego krajobrazuDziennik Urzędowy Województwa Kujawsko-PomorskiegoDz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. z dnia 15 czerwca 2005 r. Nr 72, poz. 1377
4 Rozporządzenie Nr 11/2007 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 26 października 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie obszarów chronionego krajobrazuDz. Urz. Woj. Kujawsko-PomorskiegoDz. Urz. z dnia 26 października 2007 r. Nr 120, poz.1783
5 Rozporządzenie Nr 5/2009 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 14 kwietnia 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie obszarów chronionego krajobrazu w Województwie Kujawsko-PomorskimDz. Urz. Woj. Kujawsko-PomorskiegoDz. Urz. z dnia 17 kwietnia 2009 r. Nr 36, poz.780
6 Uchwała Nr VI/106/11Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 21 marca 2011 r. w sprawie obszarów chronionego krajobrazuDz. Urz. Woj. Kujawsko-PomorskiegoDz. Urz. z dnia 22 kwietnia 2011 r. Nr 99, poz.793
7 Uchwała Nr X/242/15 Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 24 sierpnia 2015 r. w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Jezioro GłuszyńskieDz. Urz. Województwa Kujawsko-PomorskiegoDz. Urz. z 2015 r. poz. 25632015-08-25

Położenie formy ochrony przyrody

• kujawsko-pomorskie
  • radziejowski
  • Bytoń (gmina wiejska), Topólka (gmina wiejska), Piotrków Kujawski (gmina miejsko-wiejska)
  • Poczynając od południa granica biegnie od miejscowości Władysławowo duktem leśnym, wzdłuż południowej granicy oddziałów leśnych nr 06-05-1-03-104 do 99 poprzez kompleks Lasów Orle do miejscowości Kamieńczyk. Następnie drogą polną poprzez miejscowości Olszak, Chalno-Parcele granica dochodzi do wsi Chalno i dalej drogą polną biegnącą wzdłuż jeziora Chalińskiego skręca na zachód, gdzie po przekroczeniu rzeki Zgłowiączki granica przekraczając drogę Topólka-Orle przyjmuje kierunek północny. Dalej biegnąc wzdłuż zachodniej strony drogi powiatowej nr 2826C Rybiny-Faliszewo dochodzi do wsi Opielanka, po minięciu której skręca na wschód. Dalej biegnąc wzdłuż południowego brzegu drogi dochodzi do wsi Iłowo. Dalej biegnąc wzdłuż zachodniej strony drogi i przyjmując kierunek północny, a potem północno-zachodni dochodzi do wsi Czarnocice. We wsi Czarnocice przyjmuje kierunek północny i biegnie wzdłuż zachodniej strony drogi poprzez wieś Raciny do wsi Faliszewo. We wsi Faliszewo przyjmuje kierunek południowy i biegnąc wzdłuż drogi mija wsie Kolonię Stróżewo, Stróżewo, Kolonię Morzyce, Dąbrówka, Głuszyn, Kolonia Głuszyn i Stefanowo aż do wsi Potołówek. Z Potołówka granica biegnie drogą polną wzdłuż krawędzi rynny w kierunku północno-zachodnim, przez oddziały leśne nr 06-05-1-02-82 i 81 do miejscowości Świesz, gdzie zawraca biegnąc w kierunku południowym wzdłuż oddziału leśnego nr 06-05-1-02-81A, a następnie północną stroną drogi przez wieś Lubsin Huby. Po dojściu do oddziału leśnego nr 06-05-1-02-83A skręca wzdłuż jego południowej granicy w kierunku zachodnim do Góry Jaźwica, którą okrąża wzdłuż zachodniej i południowej granicy oddziału leśnego nr 06-05-1-02-83. Następnie wzdłuż drogi polnej, zachodniej i północnej krawędzi lasu oraz wzdłuż rowu biegnie do przysiółka Malina w rejonie linii kolejowej Śląsk-Porty, gdzie granica skręca w kierunku południowym i biegnąc wzdłuż wschodniego brzegu drogi mija wsie Zakręta, Białe Błota, wzdłuż oddziałów leśnych nr 06-05-1-02-117A i 116 dochodzi do wsi Bycz. Tam przyjmując kierunek południowy biegnie wzdłuż wschodniej strony drogi prowadzącej do granicy województwa Kujawsko-Pomorskiego z województwem wielkopolskim, a dalej wzdłuż tej granicy do wsi Władysławowo.